تبلیغات
گفت - ذکر راهگشا
افوّض امری الی الله،

 ان الله بصیر بالعباد

یامن یکفی من کل شی 

در شدّت و سختی،زیاد این ذکر را بگو :
 یَارَئُوفُ یَا رَحِیم



چهار ذکر الهی مفید برای چهار حالت بحرانی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۵
مشرق:حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی‌برد!

 
۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله نعم الوکیل...» (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۱) پناه نمی‌برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یادشده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچ‌گونه بدی به آنان نرسید.

 
۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین*» (سوره مبارکه انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یادشده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می‌بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸)

 
۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره مبارکه غافر آیه ۴۴) ... پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یادشده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵)

 
۴- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست، چگونه به ذکر «ماشاءالله لاحول و لاقوة الا بالله» (سوره مبارکه کهف آیه 39) پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یادشده فرموده است: «مردی که فاقد نعمت‌های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می‌دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

 
*بحارالانوار، ج 90، 184 – 185








یکی از کسی، کیمیا خواسته بود. گفته بود: بگو اللهم اغننی بحلالک عن حرامک؛ اما راست بگو.

رهنمودی برای پیداشدن گمشده: آیت الله بهجت در دیداری فرمودند: «اصبحت فی امان الله امسیت فی جوار الله» هفت بار برای پیداشدن گم شده خوب است.

رهنمودی جهت بطلان سحر: از ایشان درباره باطل کردن طلسم پرسیدم چند راهکار دادند:

الف: بستن حرز حضرت جواد(ع) به بازو. فرمودند: خودم این حرز را به بازو بسته بودم ولی بازویم درد گرفت. و لذا آن را همراهم کرد؛ لیکن خاصیت آن در بستن به بازوست...

ب: ختم سوره واقعه که از دوشنبه ای که اول ماه است شروع می شود و هر روز اضافه می گردد تا روز چهاردهم و خواندن دعایی که وارد شده.
ج: نماز روز پنجشنبه که 4رکعت است. در رکعت اول حمد و یازده بار سوره توحید. و در رکعت دوم حمد و 21 بار سوره توحید. در رکعت سوم حمد و 31 بار سوره توحید و در رکعت چهارم حمد و 41 بار سوره توحید. هر دو رکعتی یک سلام دارد و نمازگزار پس از سلام رکعت چهارم، سوره توحید را 51 بار و صلوات 51 بار می خواند. بعد به سجده می رود و صدبار می گوید یا الله و دعا می کند. 
آیت الله بهجت در ادامه درباره سید مرتضی کشمیری نقل کردند که هروقت این نماز را می خواند، هدیه ای برای او می رسید.





۱- من علم را در گرسنگی قرار دادم ولی مردم آنرا در سیری دنبال میکنند
۲- من عزت را در نماز شب قرار دادم ولی مردم آنرا در دستگاه سلاطین دنبال میکنند
۳- من ثروت را در قناعت قرار دادم ولی مردم آنرا در کثرت مال دنبال میکنند





صاحب‌ تفسیر مجمع‌البیان‌ در حدیثی‌ از امام صادق(ع) نقل‌ کرده‌ است‌ که‌ «در قرآن‌،در مسائل‌ اخلاقی‌، آیه‌ای‌ جامع‌تر از آیة‌ 199 سورة‌ اعراف‌ نیست‌»: «خُذِ العَفوَ وَ أمُربِالعُرف‌ِ وَ اَعرِض‌ عَن‌ِ الجاهِلین‌َ.» (گذشت‌ پیشه‌ کن‌ و به‌ ]کار[ پسندیده‌ فرمان‌ ده‌ و از نادانان‌رُخ‌ برتاب‌.) حقیقتاً جمله‌های‌ کوتاه‌ و فشردة‌ این‌ آیه‌ متضمن‌ برنامه‌ای‌ جامع‌ و وسیع‌ وکلی‌ در زمینه‌های‌ اخلاِ اجتماعی‌ است‌؛ زیرا قوای‌ اساسی‌ انسان‌ عبارت‌ است‌ از قوة‌عاقله‌ و قوة‌ غضبیه‌ و قوة‌ شهویه‌ و اصول‌ فضایل‌ اخلاقی‌ انسان‌ بر این‌ اساس‌ بر سه‌قسمت‌ است‌: فضایل‌ عقلی‌، که‌ از آن‌ به‌ «حکمت‌» یاد می‌شود و در جملة‌ «وَ أمُر بِالعُرف‌ِ»خلاصه‌ شده‌ است‌؛ فضایل‌ نفسی‌، که‌ نامش‌ «عفت‌» است‌ و در «خُذِ العَفوَ» آمده‌ است‌؛ وتسلط‌ بر نفس‌ در برابر قوة‌ غضبیه‌، که‌ «شجاعت‌» است‌ و در «اَعرِض‌ عَن‌ِ الجاهِلین‌َ» به‌ آن‌امر شده‌ است‌.





وی ادامه داد: بعضی از دوستان می‎گویند در تبلیغ چه بگوییم، می‎گویم هرچه عاملی بگو، اگر اهل نماز شب هستی، بگو نماز شب فضیلت دارد، در مورد پیامبر اکرم(ص)  آمده«لم یسبقه احد بالسلام»، کسی که ننگش می‌شود سلام کند نرود بالای منبر بگوید سلام فضیلت دارد.









قالَ علی(علیه السلام): اَلدُّنْیا تُطْلَبُ لِثَلاثَهِ أشْیاء: اَلْغِنى، وَ الْعِزِّ، وَ الرّاحَهِ، فَمَنْ زَهِدَ فیها عَزَّ، وَ مَنْ قَنَعَ إسْتَغْنى، وَ مَنْ قَلَّ سَعْیُهُ إسْتَراحَ.







حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: «أَنْتُمْ فِی مَهَلٍ مِنْ وَرَائِهِ أَجَلٌ  وَمَعَکُمْ أَمَلٌ یَعْتَرِضُ دُونَ الْعَمَلِ فَاغْتَنِمُوا الْمَهَلَ وَبَادِرُوا الْأَجَلَ وَکَذِّبُوا الْأَمَلَ وَتَزَوَّدُوا مِنَ الْعَمَلِ»، شما مهلت داده شده‌اید، داداش جون!

اما فراغت شما اندازه دارد؛ هر روز ملک الموت در صحیفه عمل شما به خصوص در هنگام نماز نگاه می‌کند که عرض کردند: یا رسول‌الله! گاه گاهی یک فی‌الجمله لرزشی به بدن ما عارض می‌شود. فرمودند: همان وقتی است که حضرت ملک‌الموت یک نظری به شما کرده است و وعده داده است به کسانی که نمازشان را در اول وقت می‌خوانند، در هنگام موت خودش شهادتین را به او تلقین می‌کند، حضرت می‌فرماید: فاغتَنِموا: ایام مهلت را غنیمت بشمارید.










Admin Logo
themebox Logo

ویراسباز: ویراستار رایگان فارسی

Reba.ir